A Stuka villamost 1939-ben mutatta be a Ganz,és 1940-43 között gyártotta 3600-astól 3674-es pályaszámig.Akkoriban nagyon modern,forgóvázas,négytengelyes,gyors tömegközlekedési jármű volt.Közel 40 évig közlekedett,az utolsó kocsikat a 80-as évek elején selejtezték.Ma 2db ilyen villamos van még meg a Zugló kocsiszínben,de állapotuk nagyon rossz,szinte roncsok.
Én kb.9-10 éves lehettem,mikor a 11-es Margit hídi végállomásához sokat jártunk Apámmal.Amíg Ő a trafikos barátjával beszélgetett,addig én csak néztem a visszakanyarodó Stukákat.Akkor nem tudtam,hogy a Stuka és az UV nem ugyanaz a típus,csak azt nem értettem,hogy miért más a hangja,és miért egymagában közlekedik.Éreztem,hogy itt valami nem stimmel.
2009-ben véletlenül ráakadtam az interneten egy UV villamos története című oldalra,ahol írták,hogy az UV elődje a Stuka,és több képen is látható volt a Margit hídi végállomás Stukával,ahol ültem valamikor.Hát 30 év után ekkor jöttem rá a "típuskülönbségre".Nagy örömömben,és mivel szeretem a finom munkákat,elhatároztam,hogy megépítem ennek a villamosnak az 1:10-es modelljét.
Ez lett a "Stukagyár"...